Lojistik Sektöründe Yüzde 50 Daralma 2024'e Dair Endişeler Artıyor
Uluslararası yük taşımacılıklarındaki daralma, küresel ekonomideki durgunluğun ve Türkiye'nin ihracatındaki daralmanın bir işareti olarak değerlendiriliyor.
info@karadenizekonomi.com / 23.10.2023
Noel öncesi dönemde yaşanan yoğun trafik ve hareketlilik bu yıl gerçekleşmemiş durumda. Lojistik sektörü temsilcileri, hava, kara ve deniz taşımacılığında yük hacimlerinde %50'ye varan bir daralma olduğunu belirtiyor. Bu düşüşün sadece Noel dönemine özgü olmadığı, aynı zamanda 2024'ün de zayıf geçeceğine işaret ettiği yorumları yapılıyor.
Uluslararası yük taşımacılıklarındaki daralma, küresel ekonomideki durgunluğun ve Türkiye'nin ihracatındaki daralmanın bir işareti olarak değerlendiriliyor. Noel öncesi dönemde yaşanan yoğun trafik ve hareketlilik bu yıl gerçekleşmemiş durumda. Lojistik sektörü temsilcileri, hava, kara ve deniz taşımacılığında yük hacimlerinde %50'ye varan bir daralma olduğunu belirtiyor. Bu düşüşün sadece Noel dönemine özgü olmadığı, aynı zamanda 2024'ün de zayıf geçeceğine işaret ettiği yorumları yapılıyor.
Denizcilik Genel Müdürlüğü'nün açıkladığı eylül ayı liman elleçleme verileri, daralmanın limanlarda da hızla arttığını gösteriyor. Ağustos ayında limanlarda elleçlenen toplam yük miktarı yıllık bazda %2,5 gerileyerek 44 milyon ton olarak kaydedilmişti. Eylül ayında ise limanların yük trafiği, önceki yılın eylül ayına göre %2,9 azalarak 42,4 milyon ton olarak gerçekleşti. Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM) Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Erdemir, toplam yükte yılsonunda daralmanın kaçınılmaz olduğunu belirtmişti. Eylül ayı verileri, toplam yükte ilk kez 2023'ün sonunda daralma yaşanması ihtimalini güçlendirdi. Ocak-Eylül 2023 döneminde limanlarda elleçlenen yük miktarı yıllık bazda %4,18 oranında azalarak 391,8 ton olarak gerçekleşti.
Lojistik sektörü temsilcileri, küresel ekonomideki daralmanın yanı sıra Türkiye'nin ihracatındaki azalmanın önemli bir nedeninin de baskılanan kur olduğunu ifade ediyor. Döviz kurunun enflasyondaki artışa paralel yükselmemesi, tekstilden gemi inşa sektörüne kadar birçok alanda Türk ihracatçısının küresel rekabet gücünün zayıfladığını ve bu durumun Türkiye'den çıkan mal hareketini yavaşlattığını belirtiyorlar.