Gelecek elektrikli araçlarda

Altınel Grup Yönetim Kurulu Üyesi Ali Altınel, yakın gelecekte fosil yakıtlı araçların yerini, tamamen elektrikli araçların alacağını belirterek, çevre dostu ve daha ekonomik bu araçların çok yakın zamanda piyasaya hâkim olacağını ifade etti

info@karadenizekonomi.com / 10.04.2023

Gelecek elektrikli araçlarda

16-18 Mart tarihleri arasında İstanbul’da gerçekleşen Petroleum fuarına katılan ve fuara dair izlenimlerini paylaşan Altınel Grup Yönetim Kurulu Üyesi Ali Altınel, yakın gelecekte fosil yakıtlı araçların yerini, tamamen elektrikli araçların alacağını dile getirdi.

Son 3 yıldaki fuarlara bizzat katıldığını dile getiren Altınel, “Son katıldığım fuarda bize verilen çok net bir mesaj vardı. Dünya’da karbon emisyonunu sıfırlamaya yönelik birçok adım atılıyor. Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanılması ve artık fosil yakıt yakan araçların kullanılmaması gerektiği önemle vurgulanıyor ve buna uygun çalışmalar yapılıyor. Dünya’da yaklaşık 1 milyara yakın fosil yakıtlı araç var. Bunlar çok ciddi ölçüde karbondioksit çıkarıyor. Zaten bunun etkilerini de görüyoruz. İklim krizleri yaşanıyor. Bir bölgede kuraklık yaşanırken diğer bölgede selin önüne geçilemiyor, kışlar eskisi gibi yaşanmıyor doğanın dengesi bozuluyor. Bu fuarda, ‘fosil yakıtlı araçların sonu geliyor’ mesajı verildi” dedi.

16 MİLYON ELEKTRİKLİ ARAÇ VAR

Altınel, fuarda yaklaşık %25’lik alanının akaryakıt dağıtım firmalar, %75’lik kısmının ise yenilenebilir enerji kaynakları üreten ve elektrikli araçlar için şarj istasyon ağı kurmak isteyen şirketlerin yer aldığını kaydederek, “Akaryakıt sektörü açısından üzücü bir durum olsa da dünya için güzel ve sevindirici bir gelişme. Dünya bizim evimiz. Evinizin salonunda bir arabanın çalıştığını düşünün, onun egzoz gazını soluyacaksınız, biz dünyada bunu yapıyoruz. Bu, petrolden daha çok elektrikli araçların gelişinin ayak seslerinin olduğu bir fuardı. Dünya genelinde 1 milyara yakın fosil yakıtlı araç var. Bunun yanında yaklaşık 16 milyon da elektrikli, hibrit araç var. Bu 16 milyonun 9 milyonu geçen sene satıldı. Elektrikli araçlar çok hızlı hayatımıza girecek. TOGG ile birlikte ülkemizde de bununla ilgili bir heyecan var. Ülkemizde 20’ye yakın marka elektrikli araç satıyor. 40-45’e yakın model var ve her tüketici kendi bütçesine uygun aracı bulabiliyor. Elektrikli araçları şarj etmek için harcanan bütçe en azından şu an için uygun. Elektrikli araçlar çok hızlı bir şekilde geliyor, dünya karbon emisyonunu sıfıra indirmek konusunda kararlı. Bütün araç firmaları 20230’ları işaret ediyordu ama geldiğimiz noktada en önemli 26 araç markası 2026’dan sonra fosil yakıtlı araç üretmeyeceklerini bildirdi. Bu da 2026 yılının kırılma noktası olduğunu gösteriyor. Şu anda da elektrikli araçlarda katlayarak artan bir satış var. 2026 yılından sonra her mahallede her apartmanda elektrikli araçları göreceğiz. Bu da fosil yakıt tüketimini azaltacak. Gelecek nesilleri daha temiz bir dünya bekliyor gibi duruyor” diye konuştu.

EN İYİ ARAÇ TOGG

Şu anda piyasada alınabilecek en iyi aracın TOGG olduğunu dile getiren Altınel, “Öncelikle, ülkemizde üretiliyor olması bize bu cümleyi kurdurtuyor. Onun dışında teknik sebepler de var. TOGG, 88 kilowatt bataryaya sahip 500 km menzil yapıyor. Gövde tipi olarak SUV dediğimiz araç bugün fosil yakıtlı SUV araç almak içi 2.5 milyon TL ödemeniz gerekiyor. TOGG ise 950 bin TL ile 1 milyon 250 bin TL arasında değişecek bir rakam açıkladı. Ülkemizde asgari ücretle kıyaslandığında evet 1 milyon ciddi bir rakam. Ama elmayı elmayla kıyaslamak lazım. TOGG ile aynı prosesteki fosil yakıtlı diğer SUV araçlarla kıyasladığımızda neredeyse yarı fiyatına satın alma maliyetine sahip. İşletme maliyeti uygun. TOGG’u evde şarj ettiğinizde benzine göre yarı yarıya tasarruf sağlıyor. Şunu rahatlıkla söyleyebiliriz, hem yakıt tüketimini, hem bataryasını hem gövde tipini baz aldığımızda TOGG piyasada rakipsiz gibi duruyor. Biz de talepte bulunduk. Bundan sonra ilk elektrikli aracım TOGG olacak. Biz de yerli ve milli aracımızı desteklemek ve deneyimlemek istiyoruz” ifadelerine yer verdi.

MALİYETLER DÜŞECEKTİR

Elektrikli araçların farklı şarj maliyetleri olduğuna dikkat çeken Altınel, “Ev elektriği ortalama 2 lira, iş yerinde 4 liraya çıkıyor. Sanayilerde 3.80 gibi bir rakam. TOGG’dan örnek verecek olursak; 88 kilowatt bataryayı evinizde şarj ettiğinizde 200 TL’ye bataryayı doldurabiliyorsunuz ve bununla 500 km gidebiliyorsunuz. 800 liralık benzinle alabileceğiniz yolu, elektrikle 200 TL’ye alabiliyorsunuz. Müthiş bir maliyet farkı. İş yerinde şarj ederseniz 450 TL gibi bir rakama denk geliyor. Ulusal şarj istasyonları kurulacak. Onlar da şarj ederseniz 800 TL’lere geliyor. En uygunu konut elektriği kullanarak şarj etmek. Biz aynı zamanda konut da inşaa ettiğimiz için, Ordu ve İstanbul’daki projelerimizin içine her daireye denk gelecek şekilde elektrikli otomobil şarj kitleri koyacağız. Çünkü insanlar ev alırken artık buna dikkat edecek. Ayrıca, ülkemizdeki 3 büyük grup, elektrikli araç batarya fabrikası kurmak için kolları sıvadı. Batarya fabrikalarının sayısının artmasıyla birlikte batarya maliyetleri düşecektir. Şu an 1 batarya için 400-500 bin TL’lerden bahsediliyor. Ömrünün de 7-8 yıl olduğu söyleniyor. Ama bir ürün ilk çıktığı zaman az üretildiği için pahalıdır, sonrasına üretim arttıkça uygun fiyata satılır. İşte bunun en büyük örneği fosil yakıtlı araçlara göre elektrikliler ilk çıktığında çok pahalıydı, şimdi fosil yakıtlının yarı fiyatına. Şu anda batarya maliyeti 400-500 bin gibi görünse de uzun vadede bu maliyetler düşecektir” şeklinde konuştu.

BÜYÜK DEĞİŞİM OLACAK

“Akaryakıt sektöründe çok büyük bir değişim olacak” diyen Altınel, şu ifadelere yer verdi: “İleride elektrikli araçlar fosil yakıtlıların yerini tamamen alacak. Bugün EPDK verilerine baktığımızda artık eskisi kadar akaryakıt istasyonu açılmadığını görüyoruz. Araç satışı artmasına rağmen yakıt satışının artmadığını görüyoruz. Bu yıldan sonra sektörün daralmaya gideceğini görüyoruz. 3 yıl içinde her akaryakıt istasyonu işletmecisi bu hesabı yapmak zorunda kalacak. Yakın dönemde merkezi istasyonlarda dönüşümler olacaktır. Biz bunu çok önceden öngörmüştük açıkçası. 2021 yılından itibaren yatırımlarımızı inşaat, lojistik, turizm sektörlerine kaydırmaya başlamıştık. Mevcut istasyonlarımızda da ne yapacağımıza önümüzdeki dönemlerde karar vereceğiz.”

Yaren Kaya 

 

Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar