PÜİS'ten Fiyat Uyarısı, 2023'te 50 Lira Olabilir!

Ortadoğu'daki İsrail-Hamas çatışmalarının küresel petrol piyasasına etkisi, Brent petrol fiyatlarının yükselmesine neden oldu. Bu durum, benzin ve motorin fiyatlarına yapılan indirim dönemini sonlandırdı.

info@karadenizekonomi.com / 23.10.2023

PÜİS'ten Fiyat Uyarısı, 2023'te 50 Lira Olabilir!

Motorin litre fiyatına 2 lira 23 kuruş zam geldi. Petrol Ürünleri İş Verenler Sendikası (PÜİS) Genel Sekreteri Bahtiyar Köksal, petrol ihraç eden ülkelerin üretim kısıtlamalarının fiyatları artırabileceğine dikkat çekerek, gelecek yıl içinde fiyatların 50 liraya çıkabileceğini söyledi. Akaryakıt bayilerini olası ÖTV ve KDV artışının zorlayabileceği konusunda uyaran Köksal,tanker fiyatlarındaki artışın akaryakıt bayilerinin kar marjlarını azalttığını belirterek birçok bayinin iş yerini kapatma noktasına gelebileceğini ifade etti.

Motorine Yeni Zam: Ortadoğu'daki Savaşın Etkisi mi?

Ortadoğu'da İsrail ile Hamas arasında yaşanan çatışmaların, küresel petrol piyasasına etkisi giderek artıyor. 12 Ekim'den bu yana Brent petrol, 85 dolardan 90 dolara kadar yükseldi. Bu durum, benzin ve motorin fiyatlarına iki defa gelen indirim dönemini sona erdirdi. İndirim öncesinde talep endişeleriyle düşüş yaşayan petrol fiyatları, şimdi ise çatışmalardan kaynaklanan arz endişeleri nedeniyle tekrar 90 dolara çıkarak, akaryakıt fiyatlarına zam olarak yansımaya başladı ve  motorinin litre fiyatına 2 lira 23 kuruş zam geldi.

Petrol Ürünleri İş Verenler Sendikası (PÜİS) Genel Sekreteri Bahtiyar Köksal, yaptığı açıklamada, akaryakıt fiyatlarındaki artışın Filistin-İsrail savaşıyla doğrudan bir ilişkisi olmadığını düşündüğünü belirtti. Köksal, bu durumu Türkiye'nin petrol piyasasının, Brent petrol fiyatlarına bağlı olarak şekillendiği bir süreç olarak değerlendirdi. Özellikle petrol ihraç eden ülkelerin üretim kısıtlamalarının, fiyatları yukarı çekebileceğine dikkat çeken Köksal, bu değişimlerin artık saatlik düzeyde gerçekleştiğine vurgu yaptı.

Köksal, geçtiğimiz haftalarda motorinde yapılan indirimlerin ardından, en son iki lira yirmi beş kuruşluk bir artış daha yaşandı. Ancak Köksal, bu değişimlerin zaman içinde sürekli bir trend oluşturmadığını ve piyasanın belirsizliğiyle karakterize edildiğini ifade etti. Doların değeri yerine, tamamen Brent Petrolün piyasayı etkileme konusundaki beklentilerini paylaşan Köksal, önümüzdeki bir yıl içinde fiyatların elli liraya kadar çıkabileceğini öngördü.

‘’ÖTV ve KDV Artışı İşletmeleri Kapatma Noktasına Getirebilir!"

Bahtiyar Köksal, olası bir ÖTV ve KDV artışının akaryakıt bayileri için telafisi zor sorunlara yol açabileceğini belirtti. Köksal, vergi artışlarının, hem kullanıcılar hem de tüketiciler açısından finansal zorluklara neden olabileceğine dikkat çekti.

Özellikle mal alımındaki vergi yükselişlerinin, akaryakıt bayilerinin mala erişim limitlerini düşürdüğünü ve bankaların kredi kısıtlamalarının etkilediğini vurgulayan Köksal, bu durumun bir ÖTV ve KDV artışıyla daha da derinleşebileceğini ifade etti. Köksal, "Eğer tekrar böyle bir ÖTV ve KDV yükseltmesi olursa, Türkiye genelinde sayısı azımsanmayacak kadar çok bayinin iş yeri kapatma noktasına gelebileceğini düşünüyorum." dedi.

Tanker fiyatlarının geçen iki buçuk yıl içinde ciddi bir artış gösterdiğini ve akaryakıt bayilerinin kar marjlarının önemli ölçüde azaldığını belirten Köksal, bu durumun işletmelerin finansal zorluklar yaşamasına neden olduğunu söyledi. Akaryakıt bayilerinin sayısının on binin altına düştüğünü ve finansal sıkıntılar yaşadıklarını dile getiren Köksal, ana dağıtım firmalarının zamlara bağlı olarak bayilerin alım şartlarını güçleştirmesinin ve bankaların bu konuda restriktif davranmasının işletmelerin mala erişimini zorlaştırdığını belirterek şunları söyledi; ’’ Bundan yaklaşık iki buçuk yıl evvel bir tanker neredeyse yüz on liraya dolarken şu anda bir milyon üç yüz bin lira civarına doluyor. Ve yüz on bin liraya dolan tankerdeki bayi karıyla şu andaki bir milyon iki yüz bin liraya dolan akaryakıttaki bayi karı neredeyse yüzde kırk azaldı. Yani yaklaşık on iki bin beş yüz civarında olan akaryakıt bayileri son bir buçuk yıl içerisinde on binin altına düştü.’’

Köksal, "Zor bir süreçten geçiyoruz. Bu sıkıntı sadece akaryakıt sektöründe değil, her sektörde ama umutla bakmak durumundayız. Yılgınlığa asla ve asla yer yok. Bir şekilde aşılacak ama giderken tabii çok çok kapanan işletmeler görüyoruz ve bu da bizim canımızı çok acıtıyor. Artık para kazanmaktan vazgeçtik. İşimizi idame ettirebilmenin çabası içerisindeyiz. Bütün akaryakıt bayileri için konuşuyorum, şahsım için değil." şeklinde konuştu.

Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar