Türk armatörler, 70 yıl sonra gelen finansman fırsatını kaçırmak istemiyor

Türk Armatörler Birliği’nin (TAB) son raporuna göre, Türkiye 2024’te filosunu en fazla büyüten ülke oldu.

info@karadenizekonomi.com / 1.12.2025

Türk armatörler, 70 yıl sonra gelen finansman fırsatını kaçırmak istemiyor

 

Türk sahipli ticaret filosu geçen yıl %8,2 büyüyerek küresel ortalamanın iki katına çıktı ve gemi sayısı 2.092’ye ulaştı. Eylül 2025 itibarıyla filo 53,1 milyon DWT ile dünyada 10’unculuğa yükseldi. Sektör temsilcileri, bu ivmenin korunması için yaşlı koster filosunun hızla yenilenmesi gerektiğine dikkat çekiyor.

29 Kasım’da Sapanca’da yapılan İMEAK DTO 7. Müşterek Meslek Komiteleri Toplantısı’nda konuşan DTO Başkanı Tamer Kıran, yeşil ve dijital dönüşüm yatırımlarının hızlanması çağrısı yaptı. Kıran, hurda teşvikinin mevcut finansman sorunları nedeniyle etkili olamadığını, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı destekleriyle cazip hâle getirilmesi gerektiğini söyledi.

 

Dünya Bankası projesinde 70 yıl sonra ilk fırsat

Kıran, Dünya Bankası’nın 70 yıl sonra ilk kez Türkiye denizcilik sektörü için finansman projesi hazırladığını hatırlatarak sürecin hızlandırılmasını istedi. Bu kapsamda filonun yenilenmesi, tersane ve limanların yeşil dönüşümü ile çevreci yolcu taşımacılığı projelerinin desteklenebileceğini ifade etti.

Sektör temsilcileri, Dünya Bankası’nın Türkiye’ye ayırdığı yaklaşık 200 milyon dolarlık kaynağın koster filosunda çevreci yakıtlı gemilere yönlendirilebileceğini belirtiyor. Türk koster filosunun yaş ortalaması 22, 30 yaş üzeri gemi sayısı ise 250’ye yakın. Bir gemiyi yenileme maliyeti 3–7 milyon dolar arasında değişiyor. Dünya Bankası’nın bu maliyetin %20–30’unu karşılayabileceği, kalanının hurda teşviki ve uygun kredilerle tamamlanabileceği ifade ediliyor.

 

Türk filosu son 15 yılda küreseli geride bıraktı

TAB’ın verilerine göre, Türk sahipli filo 2010–2025 döneminde %84,9 büyüyerek küresel büyümenin çok üzerine çıktı. Filonun toplam değeri 22,4 milyar dolar, gemilerin %89,3’ü ise yabancı bayrak altında bulunuyor. Armatörler, 2025–2028 dönemi için 5,24 milyon DWT’lik toplam 111 yeni gemi siparişi verdi.

 

Bakan Uraloğlu: “2025 denizciliğin altın yılı oldu”

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türk denizciliğinin bu yıl önemli bir ivme yakaladığını belirterek, filonun 2002’de 8,9 milyon DWT’den bugün 53,1 milyon DWT’ye ulaştığını söyledi. IMO toplantısında imzalanan anlaşmalarla Türk gemi adamlarının Panama bayraklı gemilerde de çalışabileceğini hatırlatan Uraloğlu, Türkiye’nin denizcilikte daha üst sıralara çıkacağını vurguladı.

Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar