Sobi'den Ordu'ya Korumalı Turizm önerileri...

Ünye Turizm İşletmeleri Derneği Başkanı Adnan Sobi Korumalı Turizm Master planını anlattı.

info@karadenizekonomi.com / 4.04.2018

Sobi'den Ordu'ya Korumalı Turizm önerileri...

Öncelikle turizm alt yapısının temeli KORUMALI TURİZM MASTER PLANI’dır. Yani, Korumalı Turizm Master Planı turizmin temelini oluşturmaktadır.

Bunu yapmak için Ordu Büyükşehir Belediyemizin şehir imar planlarının (Tüm ilçeler ve köyler) kullanılarak üzerinde yapılacak noktalama ve şerhlerle turizm alanlarının sadece ve sadece turizm yatırım ve turistik tesisleşmeye açılması hedeflenmelidir.

Turizmde hedef yılına odaklı yatırım ve master planları hazırlanmalı, 2023 hedefli bir ortak master planı hazırlanırsa gelişmekte olan ve geleceğin cazibe merkezi olmaya aday Karadeniz turizminden alınacak payda en büyük pay sahibi olma hedeflenmeli ve turizmimizi o hedefe göre yönlendirilmeliyiz. İkinci yıl odaklı master planımız ise 2050 olmalı hedef çıtamızı ona endekslemeliyiz.

Tabi ki bu planın uygulanabilirliğinin en doğru ve gerçekçi karşılığı Ordu Büyükşehir Belediyesi bünyesinde kurulacak olan KÜLTÜR-TURİZM DAİRESİ BAŞKANLIĞI olacaktır. Öncelikle bu daire başkanlığı büyükşehir meclisine; ORDU İLİ TÜM İLÇELERİYLE BİRLİKTE KÜLTÜR VE TURİZM KENTİDİR, kararını aldırmalıdır.

Turizm Master Planının içeriğine inmek istiyorum;

-Turizmde otel yapım ve turizm yatırım alanları noktaları belirlenecek ve plan onaylandıktan sonra kesinlikle değişiklik yapılmayacak, Bu çalışmanın sonucunda turizm yatırımcıları en cazip alanlara yatırım yapmak için daha hızlı hareket edecek ve bölgemiz kazanacaktır,(Ünye’de; ÇAMLIK, ESKİ DEVLET HASTANESİ, ÇINARSUYU, YÜCELERDE ESKİ MODİ OTELİN ÜNYE TARAFINDAKİ ALAN. Fatsa’da; ILICA’YA TERMAL OTEL, GAGA GÖLÜ KIYISINA BUTİK OTEL VEYA BUNGALOW EVLER, BÜYÜK SANAYİNİ KARŞISINDAKİ SERİLER PETROLE KADAR OLAN ALAN, ÇINGIRT TEPESİNE RESTORAN VE SOSYAL TESİSLER gibi.)


-Ünye ve Fatsa’ya biran önce 4-5 yıldızlı birkaç otelin kazandırılması hizmet kalitesini arttıracak ve bölgemizdeki turizm hareketine en önemli katkılardan birini sunacaktır,

-Eko turizm kapsamındaki tüm noktalar muhtarlıklar ve belediyelerle işbirliği yapılarak tespit edilecek ve tesisleşme gerektiren kısımlara öncelik verilerek yatırımcının gelmesi için altyapısı hazırlanacak, (yol, su, elektrik, tesisleşme ve yön tabelaları desteği gibi), Birçok köyümüzde mevcut olup kayıt altına alınmamış tarihi Kaya Mezarı, Şelaleler, Anıt Ağaçlar, Su Değirmenleri v.b. değerlerimiz bulunmaktadır. Tüm bunları gün yüzüne çıkarmak için muhtarlıklardan sivil toplum kuruluşlarından ve duyarlı vatandaşlardan destek istenebilir. Bu mekanizmaları harekete geçirmek için ise ödüllendirme noktasında ortaya çıkarılacak değerler bir kurul tarafından değerlendirmeye tabi tutulup o değerin bulunduğu köyün tüm ihtiyaçlarının giderileceği taahhüdü verilebilir.

-Plaj ve Kamp alanları tespit edilecek ve kesinlikle bilinçli ve yetkili işletmecilerin önü açılacak. Sahillerimiz barakalaşma ve çarpık kamplaşmadan uzaklaşacak. Aynı zamanda sezonluk ekipler kurularak sahiller güvenli ve huzurlu alanlar halini alacak, (Ünye’de; ÇINARSUYU, İNCİRALTI, GÖLEVİ, UZUNKUM, KAVAKTEPE, KIZILCAKESE ve KAVAKLAR. Fatsa’da; DOLUNAY MAH. GÜBRE DEPOLARI ALTINDAKİ T’ler, DOLUNAY ÇAMLIK, LİMAN YANI DEMAS ve BOLAMAN BÖLGESİ, ÇAKA PLAJI VE EFİRLİ PLAJLARI ) gibi,

-Tüm turizm işletmecilerine bilinçlendirme eğitimleri verilecek ve devam mecburiyeti olacak. Bu eğitimler sonucunda sertifika verilerek bilinçli ve belgeli turizm işletmecileri sayısı ve kalitesi arttırılacak, (MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ, MÜŞTERİ PİSİKOLOJİSİ, İŞLETME ODAKLI MALZEME KULLANIMI, PERSONEL YÖNETİMİ, MESLEK DİLİ YABANCI DİL EĞİTİMİ) gibi,

-Son zamanlarda karavan turizminde meydana gelen artışlar göz önünde bulundurularak Ünye ve Fatsa’ya en az iki adet karavan parkı yapılmalı ve bunlardan biri anayol kenarında diğeri ise iç kesimlerde bulunan yayla veya eko turizm alanlarından uygun olan alana yapılması diğer turizm merkezlerinin önüne geçmemizi sağlayacaktır, (Ünye’de; NİKSAR YOLU KENARINDA YAYLA GÜZERGAHINA, ÇINARSUYU ve KIZILCAKESE veya KAVAKLAR BÖLGESİNE Fatsa’da; BÜYÜK SANAYİ KARŞISI SAHİL KISMI, BOLAMAN ) gibi,

-Belediyelerimizin yapması gereken önemli katkılardan birisi ise anayol güzergahında bulunan imar alanlarının yapılaşmasında yola yakın alanlarda kat sayısı 3den başlamalı ve uzaklaştıkça kat sayısı artmalı ki çarpık görüntü ve yapılaşmanın önü kesilmeli, konutların mimari yapısının ve renklerinin belirli standartlara getirilerek modern bir görüntü sağlanmış olacaktır,

-Ünye ve Fatsa arası sahil tarafında kaldırım ve alt yapı çalışmalarıyla birleştirilerek büyük bir sayfiye ve cazibe alanlarının oluşmasının turistik tesisleşmenin önünü açacaktır,

-Özellikle Fatsa’mızda bulunan tarihi ve turistik alanlardan; ÇINGIRT KAYASI biran önce restorasyon çalışmalarıyla ve gerekirse arkeolojik çalışmalar hızlandırılarak hizmet tesisleri yapılmalı, turistin ve turizmin hizmetine açılmalı, GAGA GÖLÜ acilen çevre düzenlemeleri yapılıp sosyal tesisler yapılarak turizme kazandırılmalı, ILICA’nın derhal en az 4-5 yıldızlı bir termal otelle Karadeniz turizmine kazandırılması Fatsa’mızın ve Ordu'muzun turizmde bende varım demesini sağlayacaktır.

-Fatsa ve Ünye’mize mal olmuş, Fatsa’da yaşamış ve

efsaneleşmiş HEKİOĞLU’nun resmedildiği ve efsanesinin anlatıldığı görkemli bir heykelle desteklenerek Fatsa’nın en merkezi noktalarından birine veya yeni bir meydan düzenlemesi yapılacak olan alana HEKİMOĞLU MEYDANI adıyla yaşatılması doğru bir yaklaşım olacağı kanısındayım (Bolu Beyi gibi), Ünye’mizde mezarı bulunan ŞEYH YUNUS’un resmedildiği ve türbesini işaret eden heykelinin hamboğazı dediğimiz kavşak noktasına yapılması, tepeye kadar olan yola YUNUS EMRE SEVGİ YOLUdenilmesi ve yol boyunca özlü sözlerin yazıldığı kitabelerle desteklenmesi ŞEYH YUNUS TÜRBESİ ziyaretlerine dikkat çekme adına önemli bir görsellik oluşturacaktır.(Konya Mevlana faaliyetleri). Bu tür Kültürel, Tarihi ve doğal değerlerimizi KÜLTÜREL KAVŞAK uygulamalarıyla büyükşehir belediyesi tarafından yapıldığında hem yönlendirme, hemde eğitici ve tanıtıcı faaliyetler olarak bölgesel bir ilke de imza atmış oluruz.

-Tüm bunların yanı sıra Ünye ve Fatsa birlikte ulusal bazda ses getirecek bir turizm organizasyonuna imza atmalı. (FATSA’dan ÜNYE’ye KANO YARIŞLARI, BİSİKLET YARIŞLARI, HATTA ULUSAL BAZDA SÜRAT TEKNESİ YARIŞLARI, MARATON YARIŞLARI) gibi organizasyonlar büyük halk konserleriyle desteklenerek küçük de olsa ULUSAL OLİMPİYAT ORGANİZASYONLARI çok ciddi turizm hareketini oluşturacaktır.

-Önemli eksikliklerin başında da yeterli desteğin verilememiş olması veya doğru ellere ulaştırılamamış olmasıdır. Ordu turizm alt yapısını oluşturan, bu günlere taşıyan işletmelerin gelişen ve büyüyen bu sektörde söz sahibi olması açısından önceliğin mevcut işletmelerin geliştirilmesi ve yeni işletmelerin önünü açmak adına kullanımının sağlanması gerekmektedir. Bunu hayata geçirmek için pozitif ayrımcılık ilkesinden hareketle daha da güçlü destekler alabiliriz. Doka ve Kırsal Kalkınma Ajansı’nın verdiği kredi ve hibe desteklerinin, yatırımı yap sonra devamını vereceğim mantığı maalesef Karadeniz turizmine hitap etmemektedir. Hak eden ve turizme yıllardır hizmet eden tesis ve işletmelerin desteklenmesi karşılıksız ve en az 5 yıl ödemesiz, faizsiz 5yıl sonra taksitle ödemeli şartı ile doğrudan desteklenmelidir.

-Özellikle turizm yatırım ve faaliyetlerinin önündeki önemli engellerden biri de kanunların taraflı veya yanlış yorumlanarak uygulanmasıdır. Bu uygulama özellikle turizmin lokomotifi olan küçük işletmeleri etkilemektedir. Plaj işletmelerinden alınan ecrimisil bedelinin ilimiz plajlarının tamamından alınıp alınmadığı iyi araştırılmalı yapılacak teşvikle 5 yıl hiç alınmaması doğru olacaktır(Akdeniz yaklaşık 8 ay sezonu yaşarken, bizler için 2 aylık bir sezonu aynı bedelle karşılamamız ne kadar doğru olacaktır). Pozitif ayrımcılık adı altında turizmi cazip hale getirmek yatırım yapma ve geliştirme adına yerel inisiyatif kullanılmalıdır. (Akdeniz örneği, Ordu Anemon Oteli yapımı, Fatsa Hünkar Restoran alanı, Boztepe’ye otel yapımı gibi).

- Özellikle Boztepe’nin sadece Ordu’nun değil Karadeniz’in Terası olması yönünden hareketle Turizm cazibe alanı olmasının saha düzenlemesi ile desteklenmesi gerekmektedir. Özellikle Büyükşehir Belediyemizin Merdiven Projesi hayata geçirilmesi uluslararası cazibe alanı oluşturacaktır. ( Şişme Çocuk parkının kaldırılması, Yamaç Paraşütü Profesyonel Atlama Alanının yapılması, hediyelik eşya ve seyyar satış arabalarının tepe tarafına toprak kısımların peyzaşla odalar açılarak yerleştirilmesi Ordumuzu ve Karadenizi ziyaretçilerin daha net görmeleri açısından önem arzetmektedir. ).

-Önemli alt yapı sorunlarından biri ise kalifiye eleman sorununun çözülememesidir. Bu sorunun çözümü noktasında; eğitim proğramları projeler kapsamında yapılarak yerel yönetimin mecburiyet altyapısının hazırlanmasıyla hayata geçmesi noktasında sonuç alınmış olur. Bu kapsamda, turizm hayatının içerisinde olan tüm işletme sahipleri, yöneticileri ve çalışanları, belediye personeli, kamu çalışanları, esnaf ve sanatkarlar, emniyet ve jandarma teşkilatı, dolmuş çalışanları ayakkabı boyacısından simitçisine bir bütünlük içerisinde kurslara tabi tutulup belgelendirilmelidir. Turizm alt yapısı ve geleceği açısından çok önemli bir yatırım olacaktır.

-Turizmde farkındalık olgusu çok önemli bir ayrıntıdır. Bu ayrıntıyı harekete geçirme adına ATATÜRK PARKI’dan ÇAKIRTEPE’ye deniz üzerinden yapılacak olan TELEFERİK’le iki alan da çok daha aktif ve cazibe merkezi oluşturacaktır. Farkındalık noktasında deniz üzerinden geçen Dünyada ilk ve tek teleferik olması ayrıntısı çekim gücünü arttıracaktır. Aynı zamanda Fatsa Elekçi Deresi üzerine iki hastane arasına gelecek şekilde bir asma köprü şeklinde sadece yayaya hitap edecek bir çalışma cazibe merkezi oluşturacaktır.

-Çevre yolunun faaliyete geçmesiyle aynı orantıda şimdiden nasıl yapılacağı projelendirilerek hazırlanması gereken Ünye’mizin girişlerinin (Süleyman paşa sarayı girişi, Ünye Kalesi, Kadılar Yokuşu’ndaki tarihi kapılar, eski Ünye Evi gibi) giriş kapısı konseptiyle özel araçların şehrimize girişleri sağlanmış olacaktır. Girişler planlı bir peyzaj düzenlemeleriyle desteklendiğinde ilçemizin vitrini konumunu hayata geçirmiş olacaktır. Aynı zamanda batı girişi Ordu’muzun giriş kapısı niteliği taşımaktadır. Düzenleme ve çalışmanın bu yönde değerlendirilmesi gerekmektedir.

-Tarım aracı olmasına rağmen trafikte ve şehir merkezinde sıkça rastladığımız PATPAT diye tabir edilen araçların en azından Haziran-Eylül ayları aralığında şehir merkezine sokulmaması için çalışma yapılması (Akkuş istikametinden gelenleri sanayi girişinde, Samsun istikametinden gelen araçları Çaybaşı sapağında, Fatsa istikametinden gelenlerin ise liman, cezaevi kavşağı veya çimento kavşağında) toplanma merkezi oluşturulması hem ses ve görüntü kirliliği engellenecek hem de yazın yoğun olan trafik güvenliğine de önemli ve hayati katkılar sunacaktır. Bu çalışmanın il merkezi, Fatsa ve Perşembe’de de yapılması turizm adına farklı bir uygulama olacaktır.

-Turizm çeşitliliği adına farklı bir alternatif olacak olan KAMP TURİZMİ, KARAVAN PARKI ve İZCİLİK organizasyonlarına uygun destinasyonların hazır hale getirilmesi,

-Ünye Limanı büyütüldüğünde derinliğin 12-18 m. Aralığında olması KRUVAZİYER TURİZMİ’nin önü açılmış olacak ve en zengin turist diye tabir edilen turist kafilelerinin gemilerle şehrimize gelmesi sağlanmış olacaktır. Bu projenin hayata geçmesi sürecinde ise yapılacak olan eğlence merkezleri gelen turistlerin daha fazla zaman geçirmelerini sağlayacaktır. Bu yatırımı köy ve yaylalarada desteklemek adına köy evi ve yayla evi pansiyonculuğu çok önemli bir katkı sağlayacaktır. Yatak kapasitesi de daha da artmış ve talebi karşılamış olacaktır.

-Ünye'mizde Ada diye tabir edilen mevkideki evlerin 2018 yılı turizm sezonuna kadar alınacak Belediye Meclisi kararıyla, eski Ünye Evi formatında boyalarla dış cephelerinin boyanması küçük bir Ünye fotoğrafını canlandırma ve turizm adına önemli bir kazanım olacaktır. Aynı şekilde Kadılar Yokuşu, Hacıemin Caddesi, Saray Hamamı, Saray Surları bölgesi ve Yalı Kilisesi bölgesine aynı yaklaşımla planlanılırsa şehrimizin tarihi kimliği ön plana çıkmış olacaktır.

-Ordu'muz il sınırları içerisinde barındırdığı 11 adet Tarihi Kaleler ile adeta bir KALELER ŞEHRİ konumundadır. bu gücü turizmde doğru kullanılırsa çok ciddi bir destinasyon alanları oluşturacaktır. Kurul Kalesi içerisinde barındırdığı derin ve gerçekçi tarihi değerleriyle tam bir cazibe alanı konumundadır. Ünye Kalesi’nin Karadeniz’in en eski kalelerinden biri olması ilçemiz için çok önemli bir turizm hareketi oluşturması adına, hem ulaşımı hemde cazip hale getirilmesi adına yapılması gereken; İlçe Trafik Komisyonunun alacağı bir kararla Temmuz-Ağustos ayları aralığında yeşil-beyaz dolmuş hattının son durağı Kale Durağına kadar uzatılması doğru bir karar olacaktır. Aynı zamanda bu aylarda hizmet verecek ve bir personelin bulundurulacağı wc, lavabo, su ihtiyaçlarına cevap verecek mobil bir hizmet noktası tercih edilme olasılığını arttıracaktır.

-Derneğimizin Kırsal Turizm Eğitimleri kapsamındaki kursları değerlendirilmelidir. Turizm sezonuna özel, ağırlıkta yöresel turizm eğitimi almış TURİZM ZABITASI, TURİZM POLİSİ ve TURİZM JANDARMASI ekipleri özel yazlık kıyafetleriyle hazır hale getirilmelidir. Bu hizmet, yöremize gelen yerli veya yabancı turistlere turizm hareketinin güvenli ve bilinçli yapıldığını gösterecektir.

- Çok uzun bir sahil bandına sahip olan Ünye ve Fatsa bölgesi özellikle yaz ayları geldiğinde hiçbir alt yapısı olmamasına rağmen kontrolsüz ve güvensiz bir barakalaşma ve kamplaşma oluşmakta, bu kargaşanın önüne geçilebilmesi için bilirkişi ekibiyle bu alanların belirlenip noktalama yapılması önem arz etmektedir. Plaj kullanım kalitesini de olumsuz etkileyen bu yapıların ruhsatsız ve imar sahası dışında kalanların acilen kaldırılması gerekmektedir.

-Özellikle yayla yolları güzergâhlarını birbirlerine bağlayacak olan turizm adına çok önemli olan YEŞİL YOL PROJESİ kapsamında yaylalarımızın sahille buluşturulması gerekmektedir. Bu yoldan hareketle üç yol güzergâhı altyapıları iyileştirilerek hayata geçirilebilir. Ünye-Akkuş-Niksar yolu sıcak asfaltla ve sanat yapılarıyla iyileştirilmesi gerekmektedir. Fatsa-Aybastı yolu aynı proje kapsamında yaylalarımızı sahil ve denizle buluşturulabilir. Ordu-Ulubey-Gölköy-Gürgentepe yolu bu kapsamda doğru değerlendirilirse turizm alt yapısı anlamında çok önemli ve aciliyet gerektiren bu yatırımlarla ilimiz bölge ve hatta ülke turizminden alacağı payda üst sıralara çıkmış olacaktır. Dolayısıyla yatırımcıların cazibe merkezi konumuna gelecektir.

- Özellikle Ordu’muzun logosunun mevcut O2 logosu kullanılarak geliştirilmeli, (logonun bulut kısmı denizi sembolize ederken, O kısmı yeşili ve doğayı anımsatan yayla motifi ile) desteklenmelidir. Tüm ilçelerimiz hatta köy muhtarlıklarımız dahi bu logoyu kullanarak yazışma ve tanıtım dokümanlarında bu logoyu kullanmalıdırlar. Tüm Ordu ve ilçelerinden hareket eden ulusal taşımacılık yapan yolcu otobüsleri ve tur araçlarında bu logo mecburiyeti Büyükşehir Meclis kararı alınarak kurumsallaştırılmalıdır.

- Ordu’muza bir MARİNA gerekli ama bu yatırımın kesinlikle Ünye-Fatsa-Altınordu merkezli uygun bir sahaya acilen yapılmalı ve profesyonel anlamda Karadeniz’in ilk ve tek Marinası olması sağlanmalı. Turizmde çekim gücünü arttıracak çok önemli bir olgu olacaktır.

-Bolaman, konumu ve dokusu gereği ilimizin sayfiye yeri konumundadır. Burada bulunan yöresel pide restoranları desteklenerek tarihi dokuya uyumu sağlanmalıdır. Aynı zamanda kesinlikle buradaki işletmelere yüksek sesli organizasyon yetkisi verilmemelidir.

Ünye Turizm İşletmecileri Derneği olarak ilimiz turizminin gelişmesi, alt yapısının hazırlanması ve hedeflerimizin büyütülmesi adına samimi bir şekilde bir an önce harekete geçilmesi gerekliliğine inanıyoruz.

Dernek olarak her türlü katkıyı sunmaya hazırız. 

Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar