20.06.2025

Samsun ve hızlı tren

Yaklaşık 10 yıl kadar önceydi.

Aralarında Mimar Embiya Sancak ve Burhan Taneri'nin de bulunduğu bir gurup gönüllü, Samsun'a Yüksek Hızlı Tren (YHT) gelmesi için kampanya başlatmışlar, bunun içinde sosyal medya üzerinden SAMSUN PLATFORMU adında bir gurup bile kurmuşlardı.

Kampanya Samsun'da yoğun ilgi görmüş ancak, her işi sulandırdığımız gibi bu işi de sulandırmış, mitoz bölünme misali sosyal medya platformlarını SAMSUN PLATFORMU ve SAMSUN'UN PLATFORMU diye iki guruba ayırmıştık.

''Bir elin nesi var, iki elin sesi var'' diye özdeyiş üretmiş Ataların torunları olmamıza rağmen birlikte hareket ederek sonuç alınabileceğini yine unutmuştuk.

Alman disipliniyle başlatılan proje, Türk gibi sonlandırılmış, dolayısıyla Samsun'un hızlı trene kavuşma hayali de böylece bir başka bahara ertelenmişti.

Taa ki; önceki yıl, Kırıkkale - Delice hattının yapımının başlayacağı açıklanana kadar.

Ki;

Ankara - Sivas Yüksek Hızlı Tren projesinin Kırıkkale'den geçen bölümünden itibaren Samsun'a kadar uzanacak yeni bir hattın ihalesi geçen yıl yapılmıştı biliyorsunuz.

Hattın önce Kırıkkale -Delice arasındaki bölüm yapılacak, daha sonra Delice -Çorum arası, en sonunda da Çorum-Merzifon ve Merzifon -Samsun arası yapılacak ancak, Çorum -Merzifon ve Merzifon Samsun arasındaki hattın ihalesi henüz yapıladığı için projeye ne zaman başlanacağı bilinmiyordu.

Ancak, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın hafta başında kabine toplantısı sonrası yaptığı açıklamada, hattın 2029'a kadar bitirileceğini söylemesiyle ihalenin kısa sürede gerçekleşeceği anlaşılıyor.

 

YHT SAMSUN'U LOJİSTİK

MERKEZ YAPAR MI?

Samsun'un, 2035 öncesi gerçekleşmesini beklemediği YHT'ye kavuşma hayali, Cumhurbaşkanı'nın açıklamasıyla 2029'a göre güncellenmiş oldu.

YHT ile yolculuk etmek elbette Samsun halkının da hakkıydı ve bu hakka geç de olsa kavuşma umudu güçlenmiş oldu.

Sevindik elbette.

Ancak, YHT hattının Samsun'a uzanmasıyla Samsun'un lojistik merkezlerden biri olacağında dair iddiayı çok gerçekçi bulduğumu söyleyemem.

YHT ile yük taşımayacağız zira.

Lojistik merkezlerden biri olmasını çok istemekle birlikte sadece yolcu taşınarak Samsun lojistik merkez olamaz.

Yenilem çalışmaları yakın geçmişte tamamlanmış olan Samsun-Sivas arasında işleyen konvansiyonel hattın öncelikle Ankara'ya, oradan da Cumhurbaşkanı'nın da belirttiği gibi Mersin limanına kadar uzatılması gerekecektir.

Ki;

Bu bile Samsun'u lojistik merkez yapmaya yetmeye bilir.

Hatırlayanlar olacaktır, 20 yıl kadar önce Samsun limanından başlayacak ve daha sonra Rusya içlerinden Baltık denizine kadar uzanacak tren-feri projesi gündeme gelmişti.

Feribotlarla samsun limanında Rusya'nın Karadeniz bölgesindeki bir limana taşınacak vagonlar, Rusya içlerinden trenlerle Baltık denizine ve hatta Doğu Avrupa ülkelerine kadar taşınacaktı.

Olmadı.

Projenin gerçekleşememesi teknik nedenlere bağlanmıştı ama problemler aşılamayacak türden de değildi.

Bu proje de Alman disiplininin heyecanıyla gündeme getirilmişti ancak, Türk gibi sonlandırılmıştı maalesef.

Demem o ki;

YHT hayalimizin gerçekleşme umudu artarken ve buna çok sevinirken, Samsun'un bölgedeki lojistik merkezlerden biri olma hayalini bir süre daha ertelemek zorunda kalabiliriz.

Karadeniz'in İlk ve Tek Ekonomi Portalı

Okumak İçin Resimlere Tıklayınız.
Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar