Sis nedeniyle uçak seferleri iptal edildi
Orduda sabah saatlerinden itibaren görülmeye başlayan sis hava ulaşımını etkiledi. Ordu Giresun Havalimanında öğleden önce yapılması gereken seferler sis nedeniyle iptal edildi.
info@karadenizekonomi.com / 13.03.2017
 
 Anadolu Jetin İstanbul Sabiha Gökçenden THYnında Atatürk  Havalimanından yapması gereken seferleri karşılıklı iptal oldu. Anadolu  Jetin sabah Ankaraden gelecen uçağı Samsun Çarşamba Havalimimanına  yönlendirildi. Ankaraya gidecek yolcular otobüslerle Çarşamba  Havalimanına götürülerek gecikmeli olarak Ankaraya gidebildirler.
 Pegasus Hava Yollarının İzmirden gelen uçağı Samsun Çarşamba, İstanbul  Sabiha Gökçenden gelen uçağı da Trabzon Havalimanına yönlendirildi.  Pegasus un Lefkoşa seferi de iptal oldu.
 Öğleden sonra yapılacak seferin havalimanı çevresinde yoğun olan sisin dağılması halinde gerçekleşebileceği kaydedildi.
 

KURTULMUŞ VE CANİKLİ GÖREVE
 Ordu ve Giresun siyaseten en güçlü dönemini yaşamasına rağmen  havalimanının sorunu çözümlenemiyor. Başbakan Yardımcısı Nurettin  Canikli ve Numan Kurtulmuşun konuyu takip ettiği biliniyor. Ancak iki  yıldır sorunlar bitmiyor.
 DHMİ GENEL MÜDÜRÜ ORDU GİRESUNA NEDEN GELMİYOR?
 Deniz dolgusu nedeniyle dünyaya örnek gösterilen Ordu Giresun  Havalimanının eksikleri için Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel  Müdürlüğü gereken hassasiyeti göstermiyor mu?
 Samsun Çarşamba Havalimanının tadilata alınacak olması nedeniyle  kamuoyunda oluşan tepkiyi bastırmak için DHMİ Genel Müdürü Funda Ocak  iki kez Samsuna gelirken, iki yıldır  teknik eksikleri bitmeyen Ordu  Giresun Havalimanına Genel Müdür Ocak bir kez olsun gelmedi. DHMİ Genel  Müdürü Funda Ocakın  Ordu Giresun Havalimanı eksiklerinin ne zaman  tamamlanacağı konusunda   açıklama yapması isteniyor.
 TEKNİK EKSİLİK Mİ VAR? 
 Görüş mesafesinin düşük olduğu sisli havalarda sefer iptallerinin  yaşandığı Ordu Giresun Havalimanında teknik cihaz eksikliği henüz  giderilemedi.
 İhalesi yapılıp kurulma aşamasında olan DVOR DME sisteminin de çözüm  olamayacağı kaydediliyor. Devlet Hava Meydanları İşletmeleri Genel  Müdürlüğünün son olarak sisli havalarda iptal yaşanmaması için  Erzuruma kurduğu ILS CAT II sistemini Orduya da kurması halinde sefer  iptallerinin önüne geçilebileceği kaydediliyor.
 Konunun uzmanı emekli bir pilotun Ordu Giresun Havalimanı için değerlendirmeleri ise şöyle;
 Hava şartları nedeniyle uçak seferlerinin iptal edilmesi veya uçağın  başka havalimanına yönlendirilmesi (divert etmesi) aslında gayet olağan  bir durumdur. Dolayısıyla Samsun ve Trabzon havalimanlarında da hava  şartları yayımlanmış haritalarda (chartlarda) belirtilen görüş  mesafesinin altında kalırsa bu havalimanlarında da sefer iptali ve/veya  divert yaşanması kaçınılmazdır.
 Ancak burada garip olan,  Samsun, Trabzon ve Ordu-Giresun (OGU)  havalimanları için yapılan yaklaşma chartlarında yatay ve dikey  limitlerin çok farklı olmasıdır. Hatırlatmak için bir kez daha bu  limitlere göz atarsak; dikey limitlerin; yani pilotun yer ile (veya  yaklaşma ışıkları ile) göz teması sağlamadan alçalabileceği yüksekliğin  Samsun'da yaklaşık 60 metre (200 feet) Trabzon'da yaklaşık 130 metre  (386 feet) ve OGU'da yaklaşık 225 metre (675 feet) olduğunu görmekteyiz.  Yani pilot OGU'ya alçalırken 225 metre yüksekliğe geldiğinde yeri  göremiyorsa inişten vazgeçmek zorunda iken Trabzon'da 130 metreye,   Samsun'da ise 60 metreye kadar alçalmaya devam edebilmekte dolayısıyla  yer ile göz teması sağlama ve inişi gerçekleştirme şansı yükselmektedir.
 Her havalimanı için olduğu gibi bu 3 havalimanının chartlarında da dikey  limitten başka bir de yatay limit bulunmaktadır. Yatay limit; pilotun  pisti/yaklaşma ışıklarını görmeden ancak dikey limitin de altına inmeden  havalimanına yaklaşabileceği uzaklığı ifade etmektedir. Yani uçak  havalimanına chartlarda yer alan yatay limit mesafesi kadar yaklaşmış  olmasına rağmen iniş pisti/yaklaşma ışıkları görülemiyorsa inişten  vazgeçmek zorunludur.  Bu yatay limit Samsun'da 550 metre, Trabzon'da  1400 metre OGU'da ise 2400 metredir. Yani uçak yatay olarak OGU  havalimanına 2400 metre yaklaştığı halde pisti/yaklaşma ışıklarını  göremiyorsa inişten vazgeçmek zorunda iken Trabzon'da 1400 metreye  Samsun'da ise 550 metreye kadar yaklaşmaya devam etmekte dolayısıyla  OGU'ya kıyasla Trabzon ve Samsun havalimanlarında pisti görme şansı çok  daha yüksek olmaktadır.
 Bu dikey ve yatay limitlerin OGU'da diğer 2 havalimanına göre daha kötü  olmasının doğal sonucu olarak sefer iptali ve divert yaşanması OGU'da  daha fazla olmaktadır.
DVOR kurulsa bile dikey ve yatay limitlerde olumlu bir iyileştirme elde edilip edilmeyeceği de bilinmiyor.
 Şu anda OGU'da da Samsun ve Trabzon'da olduğu gibi ILS CAT I yaklaşması  yapılıyor ama limitler açısından bakıldığında ILS OGU'da çok verimli  kullanılamıyor. Coğrafi, fiziki şartlardan diye cevap veren çıkacaktır  muhtemelen. İşte bu sıkıntıyı aşmak için ne yapılabilir, araştırılması  ve üzerinde ısrarla durulması gereken budur. Örneğin ILS CAT I yerine  ILS CAT II sistemi kurulabilir. Başka bir çözüm chartlar yeniden  çizilebilir.  Dikey limitin yüksek olma nedeni mania ise mania üzerine  güvenli bir yükseklikte gelip daha sonra alçalma açısının artırılması  bir çözüm olabilir. Trabzon'da alçalma açısı 3.30 derece iken OGU'da  3.00 derece. Yani Trabzon'da % 10 daha fazla bir eğim ile alçalıyor  uçak. Aynı şey OGU'da da yapılsa daha erken alçalma sağlanmış olacağı  için deniz üzerinde olmanın da avantajı ile dikey limit  iyileştirilebilir mi acaba?!  Başka bir çözüm, maniaların mevcut olduğu  bir çok havalimanında kullanılan offset yaklaşma için yeni chartlar  üretilebilir mi?!  En önemlisi de Samsun ve Trabzon'da olduğu gibi uydu  üzerinden GNSS'ye (Global Navigation Satellite System) dayalı RNAV  yaklaşma chartları ile çözüm üretilebilir mi?! Zaten Samsun ve Trabzon  için bu chartlar hazırlanmış iken kötü hava koşullarında limitleri  operasyonları zorlayacak derecedeki OGU için neden hazırlanmamış ve OGU  yolcularının mağdur olması pek önemsenmemiştir anlamak mümkün değil...
Çok Okunanlar
 
 
 
 
 
 
 
Fındık Fiyatları
Son Güncelleme : 2025-10-31 13:20
| Şehir | Levant | 
|---|---|
| TMO | 200 TL | 
| GİRESUN | 347,50 TL | 
| ORDU | 348,00 TL | 
| DÜZCE | 344,00 TL | 

 
 
 
 
 
 

