13.11.2021

Tedarik Zincirinde Yaşanan Sorunlar

Ülkemizin tüm yaşanan sorunlara rağmen Avrupa’nın tedarikçisi durumunda olmamız ülkemizin en büyük avantajıdır. Ekonomik gelişmelerin en çok konuşulduğu dönemde ülkemiz sanayicisinin, ihracatçısının yaşadığı sorunlara çok daha fazla eğilmelidir. Uzun zama

Gıda tedarik zinciri; yaşamsal işlevi ve kırılgan yapısı nedeni ile kritik öneme sahip. Gıda zincirinde, en azından kısa vadede öncelikli sorunlar üretimden çok tedarik ve lojistikle ilgili. Ülkeler, süreçteki belirsizlik nedeni ile kendi gıda sistemlerinin sürdürülebilirliğine öncelik vererek tarım ve gıda ürünlerinin ihracatına önemli kısıtlamalar getiriyorlar. Ülkeler ve/veya şehirler düzeyinde, sınır ötesi geçişlerde olan kısıtlamalar da lojistik sorunları yaratıyor. Her ne kadar gıda lojistiğine esneklikler tanınsa da kısıtlamaların yarattığı gecikmeler hem gıda ürünlerinin bozulmasına, israfa ve fiyat artışlarına sebep olabiliyor. Krizin ilerleyen aşamalarında üretimde de aksamalar olabilir. Geçmişte Ebola ve SARS salgınlarının yayıldığı bölgelerde tarımsal üretimde önemli ölçüde azalmalar kaydedilmişti. İş dünyasında sık sık tedarik zincirinde yaşanan sorunlar gündeme gelmeye devam ediyor. Tüm şirketlerin yeni döneme ayak uyduracak değişimleri mutlaka yerine getirmek zorundalar.

Samsun Sarp Demiryolu Projesi Karadeniz’i Güçlü Kılacaktır

Samsun Sarp Demiryolu Projesi’nin tüm Karadeniz’i kapsayacak şekilde hayata geçmesini Karadeniz’in potansiyelini kullanması açısından şart. Ülkemiz ’de ve bölgemizde sanayicinin beklentisi uygun fiyatlı ve etkin taşımacılık. Türkiye’nin ve bölgemizin orta ve uzun vadeli hedeflerini hayata geçirebilmesi için üretim kapasitesini ve rekabet gücünü yüksek tutmak zorunda olduğu gerçeği bölgenin dinamikleri tarafından devamlı olarak ortaya konulan önemli bir gerçek olarak karşımıza çıkıyor. Karadeniz potansiyelini iyi kullanamıyor eleştirilerinde sebebinin sonucuna baktığımızda karşımıza etkin taşımacılık problemlerinin nakli çıkıyor. Lojistik ve üretimin bağımsız düşünülmemesi gerçeğini iyi görmemiz gerekiyor. Bu nedenle Samsun Sarp Projesi tüm Karadeniz için Karadeniz’in potansiyelini kullanması açısından devasa ve önemli bir proje olarak mutlaka hayata geçmek zorunda olduğu gerçeğini bölgenin tüm dinamikleri kabul ediyor. Son dönemde karayolları yapımına çağdaş demiryolu altyapısına verilen ağırlığı önemli buluyor ve destekliyoruz

Gelişmiş ülkelerde %40’ları aşan demiryolunun yük taşımacılığındaki payının Türkiye’de çok düşük kalması ülkemizin demiryoluna daha fazla yatırım yapması gerektiği gerçeği tüm iş dünyasının beklentisidir. Bu süreç Karadeniz bölgesi için Samsun Sarp demiryolu projesi hayata geçmesi Karadeniz bölgesinin potansiyelini kullanmasını sağlayacaktır. Türkiye’nin geleceği açısından demiryollarındaki geçmişten gelen eksikliğin telafi edilebilmesi için ulusal politika ile yatırımlara hız verilmesi gerekiyor. Demiryollarının yaygınlaşması ekonomiye katkı yapacağı gibi, ihracat ve ithalatçılarımıza da maliyet konusunda önemli bir avantaj sağlayacaktır.

TMO DAHA NE YAPSIN

Hep söylüyorum fındık sektöründe büyük bir değişim yaşanıyor. Bu değişime kendimizi hazırlamazsak yok oluş başlayacak. Fındıkta günü kurtarmak seneyi kurtarmak yerine geleceği kurtaracak politikalar üretmezsek 10 yıl sonra sektörde sanayicinin kalmadığı yok olduğu gerçeğini çok net göreceğiz. Diğer taraftan Fındıkta %85 dünya üretim gücümüz %65’lerin altına düşmüş. Gelen tehlikeyi görmezden gelerek lisanslı depoları fındık sektörüne kazandırmamaya devam edersek bu yok oluşa çok az kaldığını göreceğiz. 30 yıla yakın fındık yazan bir ekonomi yazarı olarak buraya not düşüyorum.

 

Bu hedef göstermeler, suçlamalar bizim fındıkta kazanımlarımızı içeride ve dışarıda elimizi güçsüz kılıyor. Kısa zamanda tedbir almalıyız. Bu sorunları kavga ederek değil çözüm üreterek çözebiliriz.

TMO, fındık sektöründe denge görevini sağlaması için Hükümet tarafından görevlendirildi ve müdahale alımlarını başarılı bir şekilde yürütüyor. Tüm kesimlerin sezon öncesi fiyatlar açıklansın, alımlar yılbaşından sonra da devam etsin denildiğinde, zamanı geldiğinde de ek alımları da yapacak yine TMO’dur. Ancak TMO son zamanda hedef gösterilmeye başlandı. Şunu unutmamak lazım, Sezar’ın hakkını Sezar’a vermek gerekiyor sözünü hatırlayalım. Bugün fındık sektöründe TMO alımları olmasaydı fındığı 20 TL’ye zor satacağımız gerçeğini görmeliyiz. Üreticinin fındık ve 18 yakın ürününde alım yapan TMO’yu haksız yere yıpratmayalım.

HAFTANIN SÖZÜ

Yola İkna Edilmişlerle Değil İnananlarla Çıkılır.

ETİKETLER; Karadeniz Ekonomi

Karadeniz'in İlk ve Tek Ekonomi Portalı

Okumak İçin Resimlere Tıklayınız.
Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar