DEVİR BAKIM DEVRİ!

Otomotivde çember daralıyor; Sıfır araç yok, ikinci el fiyatları yüksek, akaryakıtta ise zam üstüne zam! Otomotiv sektörü, son günlerde yaşanan çip krizi ve kurdaki artış nedeniyle oldukça zor günlerden geçiyor.

info@karadenizekonomi.com / 29.11.2021

DEVİR BAKIM DEVRİ!

Öyle ki sıfır otomobil fiyatları bir gecede 60 bin TL artış gösterdi. Sıfır araç bulmak neredeyse imkânsız hale gelirken, ikinci el araç stokları da azaldı. Üzerine bir de döviz kurlarında yaşanan dalgalanmalar eklenince fiyatlar bir haftada yüzde 10 arttı ve binlerce araç ilanının fiyatı değişti. Aşırı artan fiyatlar sebebiyle servise koşan vatandaşlar ise elindeki otomobillere gözü gibi bakmaya başladı. Akaryakıt fiyatlarına da gün aşırı zamlar gelmeye başladı. Zamlar alınan ÖTV oranının %0’a yaklaşması nedeniyle doğrudan pompaya yansır oldu. Konuyla ilgili görüşlerine yer verdiğimiz sektör temsilcileri ise bekledikleri satışı yapamadıkları için durumdan şikayetçi.

Pandeminin başlamasından bu yana otomotiv sektöründeki gelişmeler tüm dünyanın gündeminde. Asya’dan gelen çiplerin kesilmesi sıfır araçlarda üretimlerin durmasına sebep oldu. Hal böyle olunca vatandaşlar ikinci el araca akın etti. Ancak ikinci eldeki stokçuluk ve fırsatçılık sektörü çıkmaza sürükledi. İkinci elde fiyatlar pandemiden bu yana neredeyse 3 katı arttı. Otomobili yatırımdan ziyade ulaşım aracı olarak görenler ise soluğu oto servislerde aldı. Bu ise akla ‘’devir bakım devri ‘’lafını akla getirtti!

Konuyla ilgili görüşlerine başvurduğumuz otomotiv sektörü temsilcileri ise şu görüşlere yer verdi:

Galerici Emre Tenteoğlu: Çip krizi 1 yıl daha devam edecek

Şu anda otomotiv sektöründeki fiyat artışı devam ediyor. Bunun birçok sebebi var ama en büyük sebeplerinden biri; Pandemi sebebiyle yaşanan Çip krizi, dolayısıyla fabrikalar çalışmadı. Dünya çip üretiminin büyük bir kısmı Tayland’da. Ciddi duraksamalar yaşandı. Büyük bir çip fabrikasının yanması da etkili oldu. Konteyner krizi de bunların üzerine gelince ciddi sorunlar oluştu. Çip krizinin 1 yıl daha devam etmesini bekliyorum.

Altaş Otomotiv Grup Başkanı Servet Altaş: İkinci elde fiyatlar daha da artacak

Tedarik zincirindeki sıkıntıların devam etmesi ve doların sürekli artış eğiliminde olması ikinci eldeki artışı kaçınılmaz kılıyor. Sıfır araç yok. Olmayınca sıfır pazarı 2. ele kayıyor. Son iki yılda otomobil yatırım aracı oldu. Özellikle geçen sene rakamlar çok yükseldi. Bu sene geçen sene kadar olmasa da yükseliş devam ediyor.

Furkan Otomotiv sahibi Rıfat Ayın: Stokçuluk sektörü bu hale getirdi

Fiyatlar yükseldi, stokçulukda bunun en büyük sebebidir. Hem sıfır araç hem de 2. el araçları piyasaya sürmüyorlar. Araç almak için doğru ya da yanlış bir zaman mı buna karar veremiyoruz. Fiyatlar her gün artıyor. Daha fazla yükselmez diyoruz ama önüne geçilemiyor. Önümüzü göremiyoruz. 5 yıl önceye göre fiyatlar en az 4 kat arttı.

Auto King Genel Müdürü Ömür Karakaya: Kapasitenin Üzerinde Çalışıyoruz

Bugün en ucuz bir arabanın fiyatı 200/300 bin TL’den başlıyor. İkinci el ve sıfır araçlara ulaşmak çok zor. İnsanlar ellerindeki araçların kıymetini bilip onları iyileştirmeye çalışıyor. Araçlarının bakımını yaptırmaya para harcıyorlar. Sadece Ordu’da değil birçok şehirden bizlere talep geliyor. Aylık araç kapasitemiz iki yüz fakat geçen yıllara oranla kapasitemizin üzerinde çalışıyoruz. Devir bakım devri dolayısıyla vatandaşlarımız periyodik bakımlarını atlamasınlar. Yılda 1 veya kilometre bazında mutlaka bakımlar yapılmalı.

Benzin İstasyonu Sahibi Ömer Yusuf Uygun: Zamlar kuyruğa neden oldu

Son zamlardan önce akaryakıt istasyonlarında gece kuyrukları oluştu. Zamlardan sonra yine yüzde 100 artışlar yaşanacak. Ama buradaki asıl konuşmamız gereken şey vatandaşın  50 TL  kar için burada kuyruk oluşturması geldiğimiz durumu özetliyor. Zam kuyruklarında benzinimizde  bitti ve birçok kişiye veremedik. Bu durum şikâyet konusu olmuş. Depodaki ürünlerimiz denetleniyor ve arıza dışında ürün vermeme gibi bir lüksümüz yok. Dolar ve petrol varil fiyatlar yükseldikçe zamlar gelmeye devam edecektir. Yurt dışına kıyasla biz yine uygun durumdayız. Fiyat yükseldikçe bizim karımız da düşüyor. Yani akaryakıtçının karı kur makasına gidiyor. Yılbaşından sonra neler olacağı hakkında bir fikrimiz yok. Zor günler bizi bekliyor. Kar marjlarında iyileştirme olacağını söylüyorlar. KDV’nin, ÖTV’ye eklenmesi söz konusu olursa en azından bu yollardaki fatura kaçakçılık olayı azalır.

ASEL GÜRSOY / KARADENİZ EKONOMİ

Kapat
× Anasayfa Abone ol Tüm haberler Ekonomi Bölgesel Şirketler Gündem Belediye Sektörler Politika e-Dergi e-Gazete Web TV Künye Karadeniz sohbetleri Yazarlar